NISSAN SKYLINE R32 GT-R TECHNICAL FILE
日産 スカイライン R32 GT-R テクニカルファイル

■発行 Publication:2021/6/15  ■208pages 263× 185mm ハードカバー
■ISBN : 978-488393-892-6       ■Price : ¥5,800 + Tax
内容
















【概要】
オリジナルのスカイラインR32 GT-Rとはどのようなクルマだったのか。狙ったポテンシャルを発揮させるべく開発陣が仕掛けたメカニズムは、どのようなものだったのか。20世紀を飾る偉大な名車と讃えられるにふさわしいクルマのメカニズムにスポットを当て、その各パーツを深く掘り下げ、多くの写真とともに掲載しています。折しも、NISMOから「restored car」のプロトタイプも発表された昨今、この時代を超えた名車にマニアの熱い視線が注がれています。本書は、これまではチューニング視点のメディアが多かった「R32 GT-R」という稀代の名車の、オリジナルメカニズムを理解するための良書です。

【目次】
●NISMOから発進! 再生新車 R32GT-Rの本気度をチェック
●Skyline R32GT-R Driving Impression
●Skyline R32GT-Rを知るためのエンジン構成パーツ カットモデル編
●Skyline R32GT-Rを知るためのエンジン構成パーツ エンジンスタンド上の実機モデル編
●第1章:エンジン構成パーツ解説
 ・シリンダーブロック
 ・シリンダーヘッド
 ・シリンダーヘッドガスケット
 ・ピストン/ピストンリング
 ・ツインターボチャージャー
 ・6連スロットルチャンバー
 ・インタークーラー/インテークマニホールドコレクター
 ・エキゾーストマニホールド
 ・タイミングベルト/補機ベルト
 ・クラッチ
 ・トランスミッション
●第2章:エンジン集中制御システム解説
 ・燃料噴射制御システム
 ・点火時期制御システム
 ・NDIS
 ・過給圧制御システム
 ・潤滑制御系統
 ・冷却制御系統
 ・アイドル回転制御/エバポ/ブローバイガス制御
●第3章:可変トルク配分を司るパーツ解説
 ・オンデマンドトルクスプリット4WD
 ・リアファイナルドライブ上に乗る物体は?
 ・多板クラッチとチェーンの組み合わせ
 ・オイルポンプでディスクを潤滑
 ・オイルパン一体構造のフロントデフ
 ・ATTESA E-TSとABSのコラボ作業
 ・フロント周りのステア機構と駆動機構
 ・リア周りの位相機構と駆動機構
 ・ATTESA E-TS4WDのパワートレーン
●第4章:サスペンションの各機能パーツ
 ・時代をリードした転舵と上下分離の発想
 ・アッパーリンクの支持点はボディ側にある
 ・効果倍増、マルチリンク+スーパーHICAS
 ・HICAS+DARSで後輪を制御する
 ・HICASのロッドはわずか3mm動くだけ
 ・外されたピンホールディスクローターの目論見
●いま現実的なフルレストアを考える
●GT-Rを世に送り出した二人の開発主管の物語 ~故桜井眞一郎と伊藤修令氏~
●S&SリミテッドVersionの製作者が語る RB26DETTエンジン/ATTESA E-TS/SUPER HICAS 魅力と弱点
●約4万3000台も生産されたR32GT-Rはどこにいった?
●HKSからの提案 パワーとエコを両立させた“アドバンスドヘリテージ”エンジン
●HKSのエンジンムービングパーツ製造に対する拘り
●日産工機のワークスエンジンに挑んだ“HKS SKYLINE”の物語
●GT-R NISMOはベース車両 ~Gr.Aレースマシン仕様の変更点~
●Technical Data 

CONTENTS
●NISMO restored car R32 SKYLINE GT-R
●Skyline R32GT-R Driving Impression
●Engine components to know the Skyline R32 GT-R Cut model edition
●Engine components to know the Skyline R32 GT-R Actual model edition
●Explanation of engine component parts
・Cylinder block ・Cylinder head ・Cylinder head gasket ・Piston / Piston ring
・Twin turbocharger ・6-throttle chamber ・Intercooler / Intake Manifold Collector
・Exhaust manifold ・Timing belt / Auxiliary belt ・Clutch ・Transmission
●Explanation of Engine centralized control system
・Fuel injection control system ・Ignition timing control system
・NDIS ・Supercharging pressure control system ・Lubrication control system
・Cooling control system ・Idle rotation control / Evaporator / Blow-by gas control
●Explanation of parts that control variable torque distribution
・On-demand torque split 4WD
・What is the object on the rear final drive?
・Combination of multi-plate clutch and chain
・Lubricate discs with an oil pump
・Front differential with integrated oil pan
・Collaboration work between ATTESA E-TS and ABS
・Steering mechanism and drive mechanism around the front section
・Phase mechanism and drive mechanism around the rear section
・ATTESA E-TS 4WD power train
●Each functional part of the suspension
・The idea of leading the times of steering and vertical separation
・The support point of the upper link is on the body side
・Double effect, multi-link + super HICAS
・Control the rear wheels with HICAS + DARS
・HICAS rod moves only 3mm
・Plan for the removed pinhole disc rotor
●Think of a realistic full restore now
●The story of the two development managers who brought the GT-R to the world
 〜 late Shinichiro Sakurai and Naganori Ito 〜
●The creator of S&S Limited Version talks
 Attractiveness and weaknesses of RB26DETT Engine/ATTESA E-TS/SUPER HICAS
●Where did the R32 GT-R, which produced about 43,000 units, go?
●Proposal from HKS "Advanced Heritage" engine that combines power and eco
●HKS's commitment to manufacturing engine moving parts
●The story of "HKS SKYLINE" that challenged Nissan Kohki's works engine
●GT-R NISMO is the base vehicle
 Changes in Gr.A race machine specifications
●Technical Data